חברת טופ-אדיו מתמחה בהדרכות טכנולוגיות לנוער בסיכון ועובדת עם בני נוער המוגדרים במצבי סיכון בכל רחבי ישראל.

נושאי מאמר זה:
מי הם בני נוער במצבי סיכון
מהן המסגרות השונות שבהן מטופלים בני נוער בסיכון

מי הם בני נוער במצבי סיכון

לפני שניגשים להדריך נוער בסיכון או ללוות קבוצה כזו בכל תחום מקצועי, חשוב לפרוט את המושג "נוער בסיכון" משום שהוא רחב מאוד ולא ניתן להניח את אותן ההנחות ולפעול בצורה דומה עם מי שנמצא תחת ההגדרה "נוער בסיכון".
ההגדרה המדויקת לבני נוער וילדים במצבי סיכון, הם בני נוער וילדים החיים במצבים המסכנים אותם בקרב משפחתם ובסביבתם. מצבים העלולים להביא לסיכונם עשויים להיות קשורים בקשיים כלכליים, התמכרויות, אלימות או הזנחה במשפחה, לקויות למידה קשות או התנהגות אלימה ולא חוקית, מעבר בין מסגרות או חיים בסביבה מסכנת.

מי מטפל בנוער בסיכון ואיך?

הטיפול וההשכלה של נוער בסיכון נמצא תחת שירותי הרווחה, משרד החינוך ומשרד העבודה.

שירותי הרווחה ברשות המקומית

מחלקת הרווחה בעירייה או הרשות המקומית נושאת באחריות של בירור ואיתור ילדים ונוער בסיכון על ידי איסוף מידע מקרובי משפחתם או מהמסגרות בהן הם מצויים (במקרים רבים בני המשפחה מטופלים בעצמם ברווחה על רקע של קושי כלכלי, התמכרויות או אלימות וכך מאתרים את בני הנוער).

בתי המשפט לנוער

בית המשפט לנוער מונה כ-18 שופטים שכל עיסוקם הוא שיפוט נוער וקבלת החלטות הנוגעות לעתידם של ילדים ובני נוער המצויים בסיכון. השופט/ת מקבלים את כלל הנתונים אודות הנער/ה ומצבו/ה המשפחתי, אירועי העבר והתייחסויות שונות של עובדי סוציאליים לאורך זמן, וקובעים מהי המסגרת או הטיפול הנדרש. המסגרת הטיפולית או השיקומית שנקבעת יכולה להיות פתוחה (בהמשך למסגרת בית ספר בשעות אחרה"צ במרכזי "קידום נוער-הילה") במקרים שבהם מצבי הסיכון אינם קשים באופן יחסי דוגמאות למסגרות: מועדונית, הוסטל, מרכז חירום, בתי סוהר, בתי מעצר ומעונות חסות הנוער.

אנו מאמינים כי כל אחד יכול ללמוד בצורה משמעותית ולחוות תחושת הצלחה מתהליך הלמידה. אם אתם מעוניינים ללמד בני נוער, להעצים אותם ולחבר אותם לשוק התעסוקה – דברו איתנו!


    מעונות חסות הנוער – מצבי סיכון קשים

    במקרים בהם השופט קובע כי הסביבה או המסגרת המשפחתית בה חי הנער אינם ראויים ומסכנים אותו, הנער מוצא מביתו ומבית הספר ונשלח למסגרת חינוכית-טיפולית באחד ממעונות החסות (המהווים גם חלופת מעצר במקרים של צורך בענישת קטינים על עבירות). מעונות החסות מצויים בפריסה ארצית ומנוהלים על ידי צוות רחב של אנשי מקצוע: מדריכים, מורים, עובדים סוציאליים, מטפלים באומנות וכו'.
    מטרת מעונות החסות היא השלמת כלל הצרכים של בני הנוער במקום אחד: לינה והזנה, הענקת השכלה ומיומנויות מקצועיות נוספות, טיפולים תרופתיים בהתאם להנחיות פסיכיאטרים וטיפולים רגשיים על ידי אנשי מקצוע.

    מחלקת החינוך ברשות המקומית

    רשויות ועיריות שונות נוהגות לתקצב ולהפעיל מועדוניות, מרכזי יום, מרכזי "עוגן קהילתי", חוגים בשעות אחרה"צ ועוד. מסגרות אלו משמשות לרוב נוער בסיכון ובסכנת נשירה מהמסגרות החינוכיות, ומטרתן היא יצירת סביבה תומכת ומחזקת שבה ניתן לבלות באופן בטוח וחינוכי בשעות אחרה"צ. בסופו של דבר הנוכחות במרכזים אלו מונעת מבני הנוער לשוטטות ברחובות, ונדליזם, אלימות או פניה לגורמים מסכנים. במקרים מסוימים ההגעה למרכזים אלו היא בגדר הצעה והמלצה מהעירייה או הרווחה, ולעיתים היא נקבעת כחובה על ידי בית המשפט לנוער.

    משרד החינוך

    אגף שח"ר במשרד החינוך הוא הגורם המטפל בהשכלתם של נוער בסיכון, כולל בני הנוער המצויים במעונות חסות של משרד הרווחה.
    עבור בני הנוער הלומדים בבתי ספר עיוניים – מוצעות בין השאר גם מגמות טכניות ומקצועיות כמו "מגמת תקשוב" אשר חלקן נכללות ב"תכנית ההסמכות" ומזכות את בני הנוער בהסמכות מקצועיות מטעם Microsoft, Cisco ו Adobe.
    יתרה מכך, במסגרת התקציבים הניתנים לבתי הספר ולרשתות הפרטיות (עתיד, ברנקו וייס, אמית ועוד..) – ניתן לרכוש תוכניות הכשרה מיוחדות עבור תלמידי כיתות מסוימות ובכך להוסיף ללימודים שלהם נופח חוויתי ומשמעותי.
    ההתאמה למסלול בגרות אחד או אחר (10 שנות לימוד, 12 שנות לימוד, בגרות מלאה..) נבדקת ונקבעת בהתאם לתפקוד הנער או הנערה ויכולותיהם במסגרת החינוכית.

    מקורות מידע:

    אנו מאמינים כי כל אחד יכול ללמוד ולחוות תחושת הצלחה מתהליך למידה. אנו עושים זאת בהצלחה עם עשרות אלפי נערים ונערות כבר כמעט 10 שנים באמצעות צוות מדריכים מדהים שנותן את כל כולו למען הנוער בישראל, ובפריסה ארצית! אנו מציעים קורסים והכשרות טכנולוגיות לנוער בסיכון, למצטיינים ולנוער מרקעים שונים.

    אם אתם מעוניינים ללמד בני נוער, להעצים אותם ולחבר אותם לשוק התעסוקה – דברו איתנו!