ימים אלה, ימי קורונה, הלמידה מרחוק תופסת תאוצה רבה וכמעט כל שיעור וכל קורס מוצע און ליין. למפגש המסורתי, הפרונטלי יש יתרון עצום והוא המפגש האישי.
במפגש האישי אנו סופגים את התחושות, את הדינמיקה הקבוצתית ואת מצב הרוח – אנחנו רואים, שומעים ומגיבים מידית.
התחרות והאינטראקציה בין התלמידים והיכולת שלנו לצוות בכל רגע נתון קבוצת תלמידים, לקבוע את קצב הלמידה, אינה קיימת כמעט בלמידה מרחוק.
התיאטרון הכיתתי נלקח מהמורה.

לעומת זאת, הלמידה מרחוק מזמנת לנו כלים רבים אחרים והזדמנויות שמן הראוי להתמקד בהן לטובת המורים שלא לימדו כך בעבר.
ראשית, הלמידה מרחוק כבר מוכיחה את יעילותה, שכן זהו הכלי העיקרי ללמידה בשעות משבר וחירום כאשר לא ניתן לקיים מפגשים מסורתיים.
למידה מרחוק מאפשרת : "למידה סינכרונית" ו "למידה אסינכרונית".
בלמידה הסינכרונית, המורה והתלמידים לומדים באותו זמן, לא באותו מקום.
בלמידה האסינכרונית, האמצעים הטכנולוגיים השונים מקשרים בין התלמידים, לא בהכרח באותו הזמן.
מטרתנו היא לשמר את תהליך הלמידה, כך שלא יפערו פערים חינוכיים לימודיים עקב המצב המיוחד.
ברור ששיטות ההוראה והמתודולוגיה שונות אך לא פחות אפקטיביות בהכרח. אישית, אני מאוד אוהב את הפתיחות המוצעת בדרך למידה זו ואת זכות הבחירה הגדולה המתאפשרת.

היתרונות הבולטים של הלמידה מרחוק

– למידה בכל שעות היום.
– פיתוח הרגלי למידה חדשים.
– פיתוח אחריות ומשמעת עצמית.
– למידה פרטנית בקצב מותאם ליכולת התלמיד.
– מגוון עצום של חומרי למידה, מדויקים, מתועדים וזמינים בכל רגע נתון.
– אפשרות לאינטראקציה בין המורה לתלמיד בכל שעות היום.
– אינטראקציה בין התלמיד לתלמידים אחרים ברחבי העולם.
– קצב למידה מותאם לתלמיד.
– אפשרות לחזור שוב ושוב על חומרי הלמידה.
– אפשרויות רבות למשחוק תהליך הלמידה.
– מגוון גדול של אמצעי הערכה ומשוב מידי לתלמיד ולמורה.
– התלמידים מסוגלים להציב מטרות, לנהל את הזמן, לנתח זמן מול תועלת, לנהל את משאבי הידע הרבים העומדים לרשותם ולקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבורם
– אנו עוברים מלומד פסיבי ללומד אקטיבי, יזם הלוקח אחריות על התנהלותו.
– מיקוד השליטה בחומר ובדרכי הלמידה עובר באופן טבעי לידי התלמיד.
– הזדמנות למיצוי היכולות הייחודיות של כל תלמיד ותלמיד בדרכו ובמהירות שלו.
– צמצום פערים לימודיים בין מרכזים עירוניים גדולים לבין הפריפריה.

מן הראוי גם לייחד התייחסות מיוחדת לאוכלוסיות בסיכון:
יש לזכור כי לחלקם אין את האמצעים הטכנולוגיים והיכולות הכלכליות לעבור ללמידה מלאה מרחוק.
לעומת זאת, שיטת למידה זו יכולה להתאים לאוכלוסייה זו במיוחד, שכן היא מאפשרת למידה בזמן ובקצב מתאים יותר מאשר עם כל הכיתה.
הלמידה מרחוק מאפשרת לתלמיד הזקוק לתרגול נוסף, לתרגל שוב ושוב נושא מסוים, לחלק את חומר הלמידה ליחידות קטנות, מבלי לעכב את הכיתה ומבלי שהתלמיד ירגיש נבוך, אם חומר למידה לא מובן, או אם נחוץ לו זמן נוסף. כמו כן, ניתן להשתמש בחומרי עזר והמחשה רבים, מותאמים אישית.
יתכן שלמידה בדרך זו, תעודד מוטיבציה אצל תלמידים שלא התאים להם בעבר שיטת הלמידה הקונבנציונלית.

מחפשים תכנית ללמידה משמעותית מרחוק או קורס מקוון?
טופ-אדיו מתמחה בפיתוח והוראת תכניות ללמידה מרחוק, תוך היכרות וניסיון מעמיקים עם מערכות לניהול תהליכי למידה (LMS) ופלטפורמות ללימוד מרחוק, כלים להפעלת תלמידים במהלך השיעור וניסיון בהדרכת עשרות אלפי בני נוער מרקעים שונים ברחבי הארץ.
מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נשוב אליכם עם מידע נוסף