חשיבותה של הלמידה באמצעות מערכת "הזום" ומערכות דומות בימים אלו רבה, בעיקר בשל הצורך ליצור מהר "סדר יום" ותחושת "עסקים כמעט כרגיל", אין ספק שהפתרון המהיר אכן משיג את ייעודו.

המציאות החדשה שזימן וירוס הקורונה

משבר הקורונה יוצר ללא ספק מציאות חדשה בתחום העבודה והלמידה, והביא לקפיצה משמעותית בשימוש בכלים הדיגיטליים ללמידה ולעבודה.
לצד ההזדמנות האדירה, ברצוננו לשתף אתכם במספר תובנות, הרהורים וערעורים על המצב החדש, ולעלות לדיון פתוח את סוגיית האפקטיביות של למידה זו מעבר לטווח הזמן המיידי.
המציאות הנוכחית הגוזרת על כולנו דפוסי התנהגות כל כך שונים מהמוכר לנו, עשויה להשפיע גם על החוסן המנטלי של חלקים נרחבים בציבור בעיקר על הילדים והמבוגרים שבינינו.
מחקרים מדעים רבים מצאו כבר בעבר שהשינויים המוחיים עשויים להיגרם כתוצאה מהצפייה פסיבית במסך באופן ישיר, או בעקיפין כתוצאה מחוויות החיים השונות הנרכשות באמצעות פעילויות פיזיות וירטואליות במוח הצעירים בגיל ההתבגרות. זאת מפני שהם מבלים שעות ארוכות בישיבה על הספה, ופחות זמן בלמידה פעילה כמו קריאה, פעילות גופנית ואינטראקציה חברתית.

מהי מטרת הלמידה?

"מטרת הלמידה המשמעותית היא לפתח את כושר החשיבה, היצירה והלימוד העצמי, לעודד צמיחה אישית ומעורבות חברתית. התהליך החינוכי מכוון להעניק לתלמידים תחושת צמיחה, ערך ומסוגלות עצמית. למידה משמעותית היא זו בה התלמיד מעורר שאלות, מאתר מקורות מידע, מעבד מידע ויוצר ידע חדש הרלוונטי לעולמו האישי ולחיים בעידן הטכנולוגי, במאה ה- 21 ". (מתוך אתר משרד החינוך)

אתגר הלמידה המשמעותית מרחוק

אתגר הלמידה המשמעותית "מרחוק" דורש חשיבה פדגוגית מורכבת ואינטגרטיבית הכוללת את היכולת לשלב למידת תמהיל ( Blended learning) שכולו מתבצע מרחוק. המצב החדש דורש התייחסות ובחינה של שלושת ממדי ההוראה – האדם הלומד והמלמד, עולם התוכן ושיטות ההוראה וממד הסביבה (הפיזית, אקלים ארגוני, סביבה ווירטואלית).
האדם הלומד והמלמד- האינטראקציה בין הלומד למלמד היא שונה, הצורך להניע את הלומד ללמידה מאתגרת יותר מחד ומאידך יש הזמנות להגיע לכל אחד מהאנשים בדגש על מתקשים, ביישנים, עם תחושת מסוגלות אישית נמוכה ועוד…
תכני הלמידה אינם "העתק הדבק" מהכיתה, כאן נדרש עיבוד ביד אומן של התכנים – מה מתאים למפגש סינכרוני? מה נכון במפגש סינכרוני של קבוצה קטנה במיוחד? מה בלימוד א-סינכרוני? ומה להותיר ללמידה פעילה של הלומד? (למידה עצמית, עבודות חקר, פרויקטים וכד').

מחפשים תכנית ללמידה משמעותית מרחוק או קורס מקוון?
זו ההתמחות שלנו! מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נשוב אליכם עם מידע נוסף

שיטות הלמידה מרחוק

כאן נפתח מנעד רחב של אפשריות סינכרוניות וא-סינכרוניות להעברת התוכן, כולל שילוב כלי למידה שיתופית, "כיתה הפוכה ", משחוק הלמידה, תחרויות ועוד ועוד.. כמובן שהיכולת להשתמש בשיטות לימוד מתקדמות, תלוי ביכולות המרצה/מורה לבצע התאמה בשיטות הלמידה לצרכי האינדיבידואל
סביבת הלמידה הינה גורם משפיע על כל אחת מההחלטות בממדים השונים – יש לנתחה במגוון תבחינים ולהתאים את הפתרון ההדרכתי למה שהיא מאפשרת לנו.
תכנית מלווה בתחום הערכת אפקטיביות הלמידה נדרשת כחלק מתכנית הקורס – זהו תנאי לשיפור אפקטיביות הלמידה.

קריצה לעתיד בנושא למידה מתוקשבת

אתגר הקורונה "מאלץ" אותנו לבחון כלים חדשים לניהול תהליכי למידה משמעותיים. יש כאן הזדמנות לשלב כבר בעתיד בעתיד הקרוב כלים מתקדמים כמו:
BIG DATA בשילוב מחשוב ענן – אפשרות ליצור מאגרי מידע רחבים, זמינים למשתמש בכל זמן ובכל מקום בהתאם לצורך, מאגרים מזוקקים ומופצים בהתאם לצורך בזמן ובמקום הנדרש למשתמש.
בינה מלאכותית (כלי BI) – מתן אפשרות לניתוח מורכב שמזהה דפוסים ותבניות ומפיק תובנות על דפוסי הלמידה, התנהגות של אנשים ומערכות.

מה מומלץ לעשות עכשיו?

  • להכשיר את המורים ומפתחי התכניות הפדגוגיות לבניית תמהיל נכון של מרכיבי הלמידה מרחוק.
  • לפתח ולשלב שיטות, כלי למידה, חקר ובחינה מותאמים יותר.
  • להשתמש במערכות לניהול הלמידה והתוכן (LMS /LCMS) אשר תומכות בתהליך.
  • ובעיקר, לחשוב איך אנחנו מעודדים את הלומד להיות פעיל ומשפיע בתהליך הלמידה.

מחפשים תכנית ללמידה משמעותית מרחוק או קורס מקוון?
טופ-אדיו מתמחה בפיתוח והוראת תכניות ללמידה מרחוק, תוך היכרות וניסיון מעמיקים עם מערכות לניהול תהליכי למידה (LMS) ופלטפורמות ללימוד מרחוק, כלים להפעלת תלמידים במהלך השיעור וניסיון בהדרכת עשרות אלפי בני נוער מרקעים שונים ברחבי הארץ.
מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נשוב אליכם עם מידע נוסף