ניגשת לצו ראשון? מעולה! אבל מה המשמעות שלו בעצם? אילו תפקידים פתוחים לפנייך כשאת עומדת לפני גיוס לצה"ל?
רוב הבנות בכיתה י"א-י"ב עוברות מול מיט"ב תהליך ארוך שלפעמים נגרר גם לטעויות כאלו ואחרות. בטוח יצא לכן לשמוע על בנות שקיבלו שני זימונים שונים לאותו תאריך למקומות אחרים, טפסים שלא הגיעו בפקס, ועדות שהמלש"בית ממתינה להן במשך חודשים ועוד כמה שעות ארוכות של המתנה על הקו.
וכל הבלגן הזה בשביל מה? שירות צבאי משמעותי, מתגמל, מעניין, שימצה את הזמן על הצד הטוב ביותר, שאוכל להשתכר בכבוד באזרחות, שאעבוד במקצוע שאני נהנית ממנו וכדומה.
אז לפני שאתן מתחילות את המלחמה מול צה"ל על התפקיד שאתן רוצות, החלטנו לרכז עבורכן מידע על חלק מהתפקידים ה"זוהרים" והנפוצים ביותר בתוספת כמה עובדות שכנראה לא ידעתן:
มารี เซ็กซี่ Fitness วินเทจ สอดท่อ drostanolone side effects mia sand fitness multiniche clips
קורס טיס – התפקיד והקריירה (אולי):
מאז אליס מילר המיתולוגית, קורס טיס הפך לאחד המסלולים היוקרתיים והנכספים ביותר גם לבנות, ואכן מידי כחצי שנה מופיע בעיתון עוד סיפור מרגש על טייסת נוספת שסיימה את הקורס. הסיפורים הללו מרגשים במיוחד כי כולם כבר שמעו כמה קשה ומאתגרת הדרך ליעד הזה, ולעיתים נתפסת גם כבלתי אפשרית. מבחינת נתוני צו ראשון, קורס טיס דורש:
קב"א ודפ"ר 54/60 במבחני צו ראשון
• פרופיל 82 או 97, ללא סעיפים פוסלים (מיגרנות, אסטמה, משקפיים – מספר 1.75 מקסימום או במקרה של צילינדר 1.25).
המיונים כוללים בדיקת ראייה, מבחנים פסיכוטכניים וראיונות.
המסלול הוא שלוש שנים וכולל תואר אקדמאי באחד ממוסדות הלימוד הגבוהים, וכמובן ודורש גם 7 שנים קבע.
חשוב לציין שבמקרים רבים חיילים וחיילות ש"נופלים" מקורס טיס, יוצאים לגמרי מחיל האוויר ומסיימים את שירותם כחיילים/חיילות בחיל רגלים. במקרים מסוימים ואם תרצו לעשות שירות משמעותי במיוחד לאחר "נפילה" מקורס טיס, תידרשו לחתום קבע נוסף על מנת להצדיק את זמן ההכשרה שתעברו.

מדא"גית (מדריכת אימון גופני) – או בשם המיתולוגי מד"סניקית
תפקיד ספורטיבי וסקסי לבנות, שבו שירתה גם וונדר וומן, הלוא היא גל גדות. כדי להתקבל לתפקיד נדרשים נתוני קב"א ודפ"ר בינוניים (קב"א 47 ומעלה), ציונים גבוהים במבחני "יום המאה" שדה 2 ומעלה, הדרכה 3 ומעלה, ויום מבחני ספורט שבו נבדקות היכולות הגופניות של המועמדות.
קורס היסוד מתבצע בוינגייט לאורך 12-14 שבועות ובסיומו מקבלות הבוגרות תעודת מאמן חדר כושר. לאחר מכן ישנם שיבוצים לבסיסים השונים בצה"ל – גדודים, בא"חים (בסיס אימון חטיבתי), בסיסי הדרכה (בה"דים) ועוד.
ה"מלכודת" אליו נופלות בנות רבים בקורס מדא"ג היא הרצון להגיע לגדודים ובסיסים בהם ישנם לוחמים – כי מי לא רוצה נעליים גבוהות וכומתה צבעונית?. הבעיה היא, שכאשר מדא"גית משובצת בבסיס לוחמים כלשהו, היא ברוב המקרים לא באמת מאמנת לוחמים, אלא במקרים רבים מעבירה אימונים לאנשי הלוגיסטיקה, השלישות ושאר חיילי המפקדה.. מי שבפועל מאמן את הלוחמים הם המ"כים והקצינים שלהם, והמדא"גיות מעבירות להם אימונים לעיתים יחסית רחוקות. קורסיסטים בבה"דים לעומת זאת – אמורים לעבור אימון לפחות פעמיים בשבוע, מה שמאפשר למדא"גית הרבה מרחב פעולה. הבעיה ששם המדא"גית תיתקל פעמים רבות באנשים עם פרופיל נמוך שאינם כשירים לסוגים מסוימים של אימונים, פטורים, פציעות או חוסר מוטיבציה להתאמן.

שירות במודיעין (וכמובן שמעבר לזה אי אפשר להרחיב…)
הסודיות והמסתורין שבחיל המודיעין עושים לו חסד גדול כאשר מדובר על גיוס מלש"בים לצה"ל. על פי רוב, מי שמתמיין למודיעין נמצא בסטטוס "מוקפא" תקופה ארוכה מבלי לדעת כלל לאן הוא מתמיין, והמשמעות היא שהוא אינו מקבל מיונים לחילות אחרים. במקרים מסויימים מילוי המנילה הוא שלב כלל לא רלוונטי עבור אותם מועמדים לתפקידי מודיעין. במודיעין יש תפקידים רבים אליהם ניתן להגיע ולפעמים כן אפשר לדעת מהו התחום הכללי (מי שלומד ערבית – ככל הנראה מתמיין להאזנות או ניתוח תמלולי שיחות, מי שעושה 10 יח' אלקטרוניקה – ככל הנראה מיועד לתפקידי פיתוח מכשירים) אבל גם כאן אין עירבון לאף אחד. במודיעין ישנם תפקידי מחשוב יוקרתיים ומקצועיים בתחום הסייבר ואבטחת מידע, שאכן מהווים קרש קפיצה משמעותי לאזרחות. החשש האמיתי כאמור, הוא מה קורה במידה ולא עברתם את המיונים בשלב האחרון, או שתקופה קצרה לפני הגיוס הקורס המיוחד בסוף לא נפתח – בשלב הזה קשה להגיע בצורה מכוונת לתפקידים אחרים משום שתאריך הגיוס לא מאפשר מיונים נוספים, ומרבית המיונים למחזור הגיוס הנוכחי כבר נסתיימו. המשמעות במקרים רבים – גיוס ברגע האחרון לתפקיד אחר לגמרי ממה שרצית, מבלי אפשרות לקבל מיונים חוזרים לתפקידים ששקלת לפני, ומבלי אפשרות לדחות את הגיוס.

לוחמת מג"ב

תפקיד קרבי ומשמעותי ביותר שבמסגרתו הלוחמת מבצעת שירות מעורב עם לוחמים ותפקידם לשמור על הסדר הביטחוני ולסייע באבטחת מקומות שהם "נקודות תורפה ביטחוניות". ניתן לסמן במנילה בקשה לגיבוש לוחמות אך לפעמים יש צורך בהגשת בקשה ספציפית אם זה לא הופיע במנילה. הקורס אורך כ-4 חודשים (במעלה מכמש ובה"ד מגב בבית חורון) ולאחר השיבוצים ביחידות והפלוגות – ישנן הכשרות נוספות וממוקדות שצריך לעבור. חשוב לציין שהשירות הוא משמעותי ומסוכן כאחד.

מש"קית ת"ש
:
תפקיד מפורסם ונפוץ מאוד לבנות בצבא. ניתן להגיע לתפקיד ע"י סימון התפקיד בעדיפות במנילה וע"י מיוני יום המא"ה – שבודקים בין השאר גם יכולת הקשבה וגילוי אמפתיה. ההכשרה מועברת בעיר הבה"דים ובסיומה ניתן להשתבץ כמעט בכל בסיסי צה"ל, החל מגדוד ועד הקרייה בתל אביב. במסגרת התפקיד, המש"קית פוגשת חיילים וחיילות ומטפלת בנושאים הקשורים לתנאי השירות, משימות וחופשים מיוחדים, בעיות משפחתיות וכלכליות ואישורים נוספים הנובעים מצרכים אישיים. התרומה של התפקיד לסיפוק האישי הוא גדול וניתן ופותח דלתות בתחום העבודה הסוציאלית באזרחות למי שמעוניינת. החיסרון והקושי בתפקיד, במקרים רבים הוא תורנויות רבות, ועבודות שכלל אינן קשורות לתפקיד שלכן ("כלבויניקיות").

עתודה מקצועית:

חלומם של כל אבא ואמא לילדה שלהם. המסלול כולל פסיכומטרי בכיתה י"ב ומיונים נוספים אשר בסופם נבחר בתיאום הצבא תואר אקדמאי אותו מבצעים בטרם הגיוס לצה"ל. במהלך התואר העתודאית היא סטודנטית מן המניין וצה"ל מממן לה את הלימודים בתחומים שונים (רפואה, הנדסה, כלכלה, פסיכולוגיה וכו'). בסיום התואר מתחיל השירות הצבאי בשירות סדיר באורך של שלוש שנים (עם שכר של חיילים בסדיר), ושירות קבע נוסף של לפחות 4 שנים. זה נכון מאוד להגיד שעתודאים משתחררים לאזרחות עם ותק וניסיון בתחומם, אך במקרים רבים הם גם בוחרים להמשיך לשרת בצבא כקריירה, או לחלופין לשנות את המקצוע שלהם לחלוטין. הדבר נובע מכך שבגיל 18 לא תמיד יודעים מה באמת רוצים לעשות, והמסלול מחייב החלטה מהסוג הזה (החלטה בגיל 18 שתשפיע לפחות עד גיל 27).
קושי נוסף הוא בהבנה שהלימודים באוניברסיטה יהיו עם אנשים מבוגרים ממני, והשירות הצבאי יתבצע עם אנשים שקטנים ממני, וכאשר כלל החברים מבית הספר ישתחררו מהצבא, השירות האמיתי שלי רק מתחיל.

תפקידי המחשוב והאלקטרוניקה לנשים – ניסיון לאזרחות על חשבון הצבא

כל מי שקוראת את המאמר כנראה מכירה מישהו (או מכירה מישהו שמכיר מישהו) שעובד בהייטק וישמח לשכנע אותה מדוע כדאי לה לעשות שירות צבאי טכנולוגי.
בתעשיית היי-טק קשה מאוד להתברג ללא ניסיון וכמובן שלא ניתן לצבור ניסיון בלי שמישהו יקבל אותך ללא ניסיון. המקום היחידי שלמעשה גם מכשיר וגם מאפשר לצבור ניסיון באופן מיידי הוא צה"ל, ובניגוד לכלי נשק שהוא תחום שמשמש אך ורק את התעשייה הצבאית, מחשבים, רשתות, אלקטרוניקה ותוכנה הם תחומים חזקים, איכותיים ויוקרתיים גם באזרחות.
החיל הירוק וחיל האוויר מפעילים שני מרכזים לפחות להכשרה מקצועית לתפקידי מחשוב ואלקטרוניקה, כאשר החיל הירוק מקצה חיילים לתחומי המחשוב והאלקטרוניקה גם לחיל הים והמודיעין. מרכז ההכשרה של החיל הירוק נמצא בשלישות רמת גן ונקרא בסמ"ח המשויך ליחידת ממר"ם. שם מתבצעים כלל קורסי המחשוב המכשירים את החיילים לטכנולוגיות המתקדמות ביותר. מרכז ההכשרה של חיל האוויר למקצועות הללו ולמקצועות האלקטרוניקה נמצא בבית הספר הטכני בחיפה ובו מועברים למעלה מ 70 קורסים שונים בתחומים טכנולוגים. ריכזנו עבורכם מספר תפקידים איכותיים ונחשבים אליהם אפשר להתקבל גם ללא ניסיון במחשבים או באלקטרוניקה. יש לציין ולהדגיש כי כלל התפקידים דורשים סיווג בטחוני, ותהליכי המיון והסיווג מתבצעים בטרם הגיוס לצה"ל

רוצה להיות בטוחה שתשתלבי באחד מהתפקידים הטכנולוגיים בצבא? הכירי את פרויקט צמרות!

כותבת לומדה
כותבות הלומדה משובצות בבסיסי הדרכה ויחידות מטה שונות ועוסקות בפיתוח ועיצוב סימולטורים המשמשים את צה"ל בהכשרות שונות לחיילים. ההכשרה מתבצעת בבסמ"ח במשך חודשיים עד שלושה ובמסגרתה לומדים פיתוח בג'אווה, תוכנות עריכה שונות ותכנון ופיתוח סימולטורים – השירות אינו כולל קבע. לרוב בוגרי ובוגרות קורס כותבי לומדה אינם בעלי רקע בתכנות או מחשבים והקבלה לתפקיד היא על סמך נתוני קב"א ודפ"ר, סימון במנילה וביצוע מבחן מיון שנקרא "מחשבון קרב" בבסמ"ח. לעיתים מי שעוברת את המבחן נדרשת לעבור ריאיון נוסף. כותבות לומדה מתקבלות באזרחות לתפקידים הקשורים פיתוח טכנולוגיות ואמצעי למידה, פיתוח הדרכה, פיתוח סימולטורים, עיצוב מדיה, עיצוב תעשייתי, פיתוח מוצרים ועוד.

מנהלת רשת

תפקיד משמעותי במיוחד שבמסגרתו אפשר לשרת בקרייה, ממר"ם, בגדודים עם לוחמים, בחטיבות ועוד. למעשה, בכל מקום בצבא בו יש מחשב אחד לפחות, תהיה מנהלת רשת. היקף תפקידה של מנהלת הרשת משתנה בהתאם לשיבוץ שלה ויכול לכלול בחלק מהמקרים גם הצטרפות ללוחמים לתרגילים ולתפעול תקלות שונות באופן מיידי. הטיפול בתקלות ואופי השירות הוא צוותי ולא מתבצע מעמדה אחת אלא כולל הגעה לעמדות קצה שונות בבסיס והתמודדות עם סוגים שונים של משתמשים. ההכשרה מתבצעת בבסמ"ח ואורכה חודש וחצי. תפקיד מנהל/ת הרשת הוא לתת מענה מיידי ומקצועי לכל תקלת מחשוב שיש במרחב הצבאי. החל מ"המחשב שלי לא נדלק", מערכות או רכיבים לא תקינים במחשב, פרמוטים, התקנות, הרשאות משתמשים, תקלות רשת ואבטחת מידע, וגם במקרים מסוימים תפעול מערכות קשר ומחשוב המשמשות לוחמים בשטח. מנהלת רשת הופכת להיות גורם מקצועי ונחוץ בבסיס גם לחיילים המשרתים בבסיס, וגם לדרג הפיקוד העליון בבסיס. היתרון בתפקיד הוא הנחיצות שלו באזרחות – אנשי תמיכת IT, טכנאי חומרה ותקשורת, מדריכי הטמעת מערכות ועוד, מרוויחים שכר התחלתי גבוה באזרחות (בטוח יותר מאשר בעבודה מועדפת) ויכולים להתקדם בתחום עוד לפני ביצוע תואר אקדמאי כלשהו. גם במקרה זה לא נדרש ניסיון קודם.

מגן/ה בסייבר
מקצוע איכותי ונחשק במיוחד שהקבלה אליו היא על סמך המיון "מחשבון קרב" וראיונות אישיים. ההכשרה אורכת כ-4 וחצי חודשים ובנוסף נדרשת שנה וחצי קבע. בקורס נלמדים תחומי אבטחת מידע ורשתות ברמה גבוהה מאוד וכולל תפעול וטיפול בתקלות שרתים ותקשורת. בד"כ בוגרי הקורס משובצים ביחידות מחשוב שונות כמו ממר"ם, צופן, מצפ"ן ו-8200. במקרים רבים תנאי השירות הם יומיות או משמרות, הכולל משמרות לילה בזוגות ובסופ"שים לפי סבב בתוך הצוות. התפקיד ברובו כולל תפעול וניטור תקלות רשת, תקשורת ואבטחת מידע שנמצאים במרכז תהליכים רבים, ולכן יש דחיפות רבה בטיפולם. לא יהיה מוגזם להגיד שבוגרי תחום הסייבר בממר"ם מקבלים הצעות עבודה רבות עוד במהלך השירות הצבאי שלהם, והם "ייחטפו" לתפקידי תקשורת, פיתוח או סייבר בחברות הייטק גדולות, בסטרטאפים ואפילו במשרדים ממשלתיים.

תוכניתנית
פיתוח תוכנה הוא תפקיד משמעותי ויוקרתי וצה"ל מבצע במסגרתו הכשרה ארוכה מאוד. מי שמתקבלת לתפקיד תוכניתנית היא בעלת חשיבה אלגוריתמית מפותחת מאוד. הקבלה לתפקיד היא על סמך ציון גבוה במבחן "מחשבון קרב" ומעבר ריאיון אישי. ההכשרה כוללת קד"צ של חצי שנה, שירות סדיר של שלוש שנים (כמו גברים) ועוד קבע של שנתיים וחצי.

תפקידים במערך הטכני של חיל האוויר
השירות מתחיל בגיוס למערך הטכני בחיל האוויר, החיילות עוברות טירונות 02 והכשרה "קדם ספציפית" (קד"ס) בתחום החשמל והאלקטרוניקה באורך 4-6 שבועות. לאחר מכן ישנו שבוע שיבוצים שבו מוצגים לחיילות התפקידים השונים במערך, שיחות עם קצין מיון ובסיומו מקבלים את השיבוצים השונים. הדרישות לתפקידים אלו כוללים פרופיל 64 ללא סעיף נפשי, וכן מעבר של מבחני סיום הקד"ס.
היתרונות המשמעותיים בשירות במקצוע זה הוא צבירת ידע תיאורטי וניסיון טכני משמעותי על מערכות חשמל ואלקטרוניקה מתקדמות וכמובן איכות ותנאי השירות בבסיסי חיל האוויר (הכוללים בבסיסים הגדולים בריכות, חדרי כושר וכדומה). רבות מבוגרות המערך הטכני המעוניינות לעסוק במקצוע זה לאחר השירות, יכולות להתברג בתעשיית ההיי-טק הביטחוני בתפקידים נהדרים, מהם אפשר להתפתח לתחומים טכנולוגיים נוספים.

ריכזנו עבורכן תפקידים נחשבים במיוחד במערך הטכני:

טכנאית לוחמה אלקטרונית
עבודה עם המערכות מהמתקדמות, בעולם המסייעות באיתור ושיבוש איומים קרקעיים ואוויריים על כלי הטייס הישראלים. העבודה של טכנאית לוחמה אלקטרונית היא על מערכות שונות ומתקדמות שפותחו ע"י צה"ל והתעשייה הביטחונית בישראל ומתחלקות למספר תחומים: לוחמה אלקטרונית הגנה עצמית, לוחמה מנגד, לוחמה אלקטרונית רעם, לוחמה אלקטרונית הגנה הדדית ועוד. השירות הינו בצוותים ואפשר לשרת בכל בסיס של חיל האוויר.

טכנאית איויוניקה
עיסוק במערכות מתקדמות בתחום הקשר ובקרת הירי של כלי הטיס. עבודה עם טכנולוגיה מסווגת ברובה, ועם המערכות המתקדמות ביותר שנכנסו לשוק.
מערכות האויוניקה הן "המוח" של כלי הטייס, מה שמקנה לטכנאית ניסיון רב עם מגוון מערכות שפועלות בסנכרון, וראיה מרחבית של אופן פעולת התקפה וההגנה האווירית.
תפקידי האויוניקה הם בכלי הטיס בז, יסעור, פתן/שרף/עטלף, סופה, נץ ברק וכלי טיס לתובלה כבדה וקלה – השירות הוא בטייסות הטיסה בעיקר.

טכנאית מודיעין אוויר

תפקיד משמעותי במערך האמון על איתור כלי-טיס בטרם כניסתם למרחב האווירי של מדינת ישראל. המערך נחשב למערך רגיש ביותר ובעל חשיבות עליונה לביטחון המדינה. לאחר ההכשרה בבית-הספר הטכני השירות יתבצע באחת מיחידות הבקרה או באחד מבסיסי חיל-האוויר הפזורים ברחבי הארץ. מקצועות המערך: מודיעין אוויר, תמונה אווירית, כסיף נאור ומגן עורף.

תפקידי קצונה, פיקוד והדרכה רלוונטיים גם לך!

מי שמרגישה שהייעוד שלה הוא בתחום ההובלה והמנהיגות, יכולה לשלב בין התפקיד אליו היא שואפת להגיע והנהגה בו. הדרכה, פיקוד ויציאה לקורס קצינים – פתוחים כמעט בכל המקרים ולכל החיילות, וניתן להגיע אליהם באמצעות פניה למפקד האישי בבקשה במהלך קורסי היסוד והשירות עצמו. כמעט בכל קורס המפקדים מנסים לאתר מדריכים ומפקדים פוטנציאלים ובוחנים את יכולות ההדרכה שלהם תוך כדי הקורס, כך שגם אם לא הצלחתן כפי שציפיתן במבחני יום המאה, הכל עדיין פתוח.

אם הגעתן עד לסוף המאמר כנראה שהשירות הצבאי באמת חשוב לכן. השירות הצבאי הוא פלטפורמה נהדרת לרכישת כלים ולקבלת ניסיון מקצועי לאזרחות במגוון תחומים. במאמר נגענו במספר תפקידים בודדים ונפוצים אך כמובן שישנם תפקידים נוספים שיאפשרו לך להרגיש מסופקת ומשמעותית במשך התקופה הזו. נחזור ונמליץ לך לכוון ולחקור לעומק תפקידים איכותיים ומקצועיים שישמשו לך מקפצה לאזרחות, יאפשרו לך לעבוד ולהתפרנס בתחומים נחשקים ונחשבים, להשתלב במקומות עבודה איכותיים, להכיר תחומי ידע חדשים ולהתפתח מבחינה אישיותית.

אנו מאחלים לכן בהצלחה בהמשך הדרך, גיוס קל ושירות משמעותי!

רוצה להיות בטוחה שתשתלבי באחד מהתפקידים הטכנולוגיים בצבא? הכירי את פרויקט הדרים וצמרות!
לפרטים לחצי כאן!