"שינוי הוא חוק החיים. אלה המתבוננים רק לעבר או להווה – יחמיצו בוודאי את העתיד"
ג'ון פ.קנדי

השבוע יצא לדרך מיזם בין דורי לטיפוח וחיזוק אוכלוסיית הגיל השלישי. במסגרת המיזם, ידריכו תלמידי אורט בית הערבה (במסגרת שירות מעבדת הסלולר שהוקמה בבית הספר) את אוכלוסיית הגמלאים בקהילה על שימוש בטכנולוגיה בכלל וטלפונים ניידים בפרט.
המיזם יבוצע ע"י בני הנוער ויתחיל בהכשרתם על אוכלוסיית הגמלאים בישראל, מאפייניה והתנאים המיוחדים בהם תבוצע הדרכתם. תלמידי אורט העברה ילמדו את יסודות ההדרכה (הדר"ט) וגם יעמיקו במספר נושאים טכנולוגיים אותם יעבירו לאוכלוסיית הגמלאים.

בהמשך, יגיעו התלמידים להדרכות פרטניות ובקבוצות קטנות שיבוצעו בבתי הגמלאים (מטעמי נוחות) או בבתי אבות, ושם ילמדו אותם את הפרקטיקה והשימושים השונים והחיוניים של מכשירי הסלולר. התלמידים יקבלו תשלום עבור ההדרכה בפרויקט וע"י כך יוכשרו לתעסוקה ולהשתלבות במקום עבודה בד בבד עם תרומתם הרבה והערכית.

המיזם החברתי הזה הוא פרי שיתוף הפעולה בין עיריית ירושלים, תהודה – הכשרה והעשרה בע"מ (חל"צ) משרד הכלכלה, בית הספר אורט בית הערבה ורשת בתי הספר "אורט".
ההדרכה תהיה על רבדים שונים של השימוש בסלולר ותכלול את פונקציות התאמת המכשיר (מבחינת גודל הגופן, גודל המקלדת, צלצול והגדרת התראות), ניהול אנשי קשר ושליחת הודעות, הורדה ושימוש של אפליקציות יום-יומיות כמו וואטסאפ וגט-טקסי. התלמידים יסייעו לגמלאים עם תרגול מעשי ושימוש בכלים שנלמדו, כולל תרגול השימוש במכשיר לצורכים בירוקרטיים שונים כמו בנק, קופות החולים, המוסד לביטוח לאומי ועוד.
בימים שבהם סרטונים ותמונות של הנכדים מועברים ברשתות באופן תכיף, ילמדו גם בני הגיל השלישי כיצד לשלוח, להגיב ולבצע פעולות בצ'אטים השונים. המפגשים יתבצעו עם תלמידים קבועים ליותר מחודש וחצי, בתקווה שישאירו חוויה חזקה וחיבור בין הדורות.

בסיום ההכשרה, יקבלו כלל המשתתפים חוברת הדרכה ידידותית, מפורטת ונוחה למשתמש, בה יוכלו להיעזר בהמשך. פרויקט זה עתיד להתרחב למעבדות קהילתיות נוספות ולשמש בהמשך כחלק ממחויבות אישית של התלמידים בבתי הספר.
אנו רואים בייזום והובלת פעילות מסוג זה זכות ושליחות כאחד. כחברה שדוגלת בערכים של מצוינות, חינוך והנגשת הטכנולוגיה – אין לנו ספק שפרויקט זה יעשיר ויעצים את שגרתם של בני הנוער, ייצר חיבור אישי והדדי בין המשתתפים ויגדיל את תחושת הסולידריות בחברה.
ברצוננו להודות לתלמידי אורט בית הערבה על ההשתתפות בפרויקט המשמעותי, לכל השותפים על שיתוף הפעולה הפורה, ולמר חמודי ענבר על הכנת חוברת ההדרכה למשתתפים.

המיזם הבין דורי - חוברת הדרכה