שילובן והחזרתן של אוכלוסיות בסיכון לספסל הלימודים או לשוק העבודה מותנה במאמץ אמיתי מצד מערכת החינוך והחברה. במאמר זה אתרכז בכלי יסוד פדגוגיים שפותחו בחברת "טופ-אדיו", מיושמים בקורסים של החברה ומבטיחים הצלחה בעבודה עם נוער בסיכון.
הנחת היסוד היא שמתן כלים מודרניים וחדשים בידי אוכלוסיות אלו, יסייעו ב"איזון המשוואה", יוסיפו "גאוות יחידה" וישדרו ללומדים שניתנת להם הזדמנות, אולי בפעם הראשונה, להשתלב בתעשייה יוקרתית, עם הזדמנות להיות בראש, להוביל וליהנות מיתרון יחסי.

High Tech במקום Low Tech

עיקר הבעיה עם אוכלוסיות בסיכון שפרשו מהמערכות השונות הוא רצף הכישלונות שחוו. בעקבות זאת הידלדל האמון ביכולתן ותדמיתן העצמית נפגעה. מכאן קצרה הדרך להרמת "חומת מגן" ואלטרנטיבה בועטת כלפי בית הספר והחברה, למרות כל ההצעות שאלה הגישו להם. עם הזמן הפסיקו הנערים והנערות להאמין בעצמם ובמערכת ומכאן הגיעו לשלב שבו סגרו את בפני ניסיונות קידום, שינוי ופיתוח. אנו מבחינים אצל התלמידים בזלזול ובאי-אמון במערכת החינוך בבחינת: "הנה עוד ניסיון שנדון לכישלון" ו"הפעם אהיה זה אני שאדחה את המערכת לפני שאתן שוב הזדמנות למערכת לדחות אותי".
תלמידים שחוו כישלונות רוב חייהם מרגישים מאוימים על ידי מערכת המציעה להם מתווה המחייב אותם לשקידה, ביקור סדיר ומאמץ ולבסוף גם אפשרות להצלחה. המחשבה על עליה על מסלול הצלחה מאיים על סדר יומם, על האמונה אותה פיתחו ועל מנגנוני ההגנה שהקימו. האם ייתכן שהם יזוהו פתאום עם תלמידים שקדנים, "יורמים" לדבריהם? הרי לזאת הם לא התכוננו. עם כישלון הם התמודדו פעמים רבות, אך עם הצלחה, אולי אף פעם.
מכאן, כשם שאפשרות לכישלון מעוררת חרדה אצל תלמידים מצליחנים, כך הצלחה מעוררת חרדה אצל תלמידים שבעי כישלונות. במצב הזה על המערכת לעשות מספר פעולות כדי לקרב אוכלוסייה זו. למרות התחושה מצד המערכת שנעשו ניסיונות רבים, עדיין ישנו אינטרס עליון להחזיר את האוכלוסיות שבסיכון למסלול תקין ופרודוקטיבי. האלטרנטיבה גרועה בהרבה.

הקורסים המוצעים להלן באים, בין היתר, לאפשר שילוב, מקור לפרנסה והחזרת הכבוד העצמי האבוד

הרעיון מאחורי הצעת תחומים טכנולוגיים חדשניים ומתקדמים דווקא לאוכלוסייה בסיכון, הוא לציידם במיומנות ובהסמכה הנדרשות בהגיעם לשוק העבודה. קורסים אלו, הנלמדים על ידי מדריכים בעלי ניסיון בתחום, יעזרו לבניית אמון, יביאו להיענות חיובית מצד הנערים והנערות להשתתפות בקורס ולפעילות סדירה. לראשונה ימצאו עצמם בוגרי הקורסים המוצעים בעמדת הובלה, במעמד של מומחה נותן שירות.
בטרם פתיחת הקורס מוצע לעבוד עם התלמידים על העלאת המוטיבציה, פיתוח יכולות אישיות, תיאום ציפיות, מתן רקע ורציונל לתוכנית, העלאת אמון התלמיד בעצמו וביכולתו, גיבוש מערך תמיכה פרטני שיסייע במהלך הקורס בפתרון קשיים, זימון חוויות הצלחה, גיבוש קבוצות עבודה קטנות ופיתוח ערבות הדדית בקרב חברי הקבוצה.
על המערכת להבין כי תלמידים אשר נשרו מרוב המערכות, יעמידו את המורים, המנחים והמדריכים שלהם בניסיונות שונים יום-יום בנושאי משמעת, אמון, יושר, מנהיגות וסבלנות. תלמידים אלו סיגלו לעצמם סוג של "למידה הישרדותית", כלומר לכל אחד יש דרך מאוד מסוימת בה הוא מאפשר לאינפורמציה לחדור דרך מסננות ההישרדות שלו וכן הדרך בה הוא מוכן לאפשר לתהליך של למידה להתרחש.

לדוגמה, תלמידים ישתפו פעולה ויגיעו להצלחה אם היא תהיה מבוססת על הצלחה קודמת כלשהי שהייתה להם בכל תחום. כלומר, אנו חייבים למצוא הצלחה כלשהי, אפילו הקטנה ביותר ואף כזאת שאינה בהכרח מהתחום הלימודי. אם התלמיד הוא שחקן כדורגל טוב, ניתן לבנות על הצלחה זו ולהתחבר אליה, לנתח מה היה שם וכיצד הוא מצליח בכדורגל. מהר מאוד יתברר שהצלחתו מגיעה עקב התנסות חיובית, אמונה בעצמו, עבודה קשה, התמדה, אהבה, השקעה, משחק קבוצתי ואימונים קשים המביאים לשיפור שנה אחר שנה. לא במקרה רוב הפרמטרים חוזרים על עצמם בכל סוג של הצלחה ובכל מקצוע, ובהחלט ניתנים לשחזור. זהו בעצם סודם של המצליחנים, הם תפסו את ה"פטנט" והם משחזרים גם באופן בלתי מודע אל מקצוע נוסף את מה שעבד עבורם במקצוע אחד והביא להם הצלחה.
המסקנה מהנאמר לעיל היא כי הדבר הרצוי הוא לזמן פעילות עם הצלחה מובטחת כבר בשלבי הלמידה הראשונים. על הגוף המציע את הקורסים לפתח את קשריו עם השדה על מנת שיוכל להציע גם רעיונות להשמה בתום הקורס, כמו גם סיוע במתן מלגת קיום למשתתפים הזקוקים לכך.

להלן דוגמה לקורס שהוכחה הצלחתו בקרב אוכלוסיית מצוקה:

מסלול הכשרה לטכנאי טלפונים סלולריים (מטעם טופ-אדיו)
מסלול הכשרה לטכנאי טלפונים סלולריים מיועד לבעלי חוש טכני האוהבים לפרק, לחקור ולתקן מכשירים מסוגים שונים, והמעוניינים להכשיר עצמם כטכנאי סלולרי ולהשתלב בתחום. במהלך הקורס ירכשו התלמידים ידע עיוני ומעשי המקנה כלים מתקדמים ומיומנויות לתיקון כל מכשירי הסלולר, תוך שימת דגש על המכשירים המובילים בשוק כגון: אייפון, גלקסי ועוד.

הקורס כולל חומר עיוני ותרגול מעשי של עבודת טכנאי במעבדה. הנושאים שיילמדו בקורס:
• איתור תקלות, פירוק והרכבה, זיהוי רכיבים, הלחמות ובדיקות בדגמי סלולר שונים
• תרגול ולימוד מורחב על אייפון, גלקסי ומכשירי טאצ' וסמארטפון נוספים
• היכרות עם מבנה רשת הסלולר ופתרון תקלות מיוחדות ובעיות קליטה
• תוכנה – צריבה עם ובלי קופסאות צריבה, מערכות הפעלה לסלולר, קודי טכנאי, תיקוני תוכנה, התקנת שפה, פריצות ועוד
• המחשב ככלי עזר לטכנאי ביום עבודתו
• תיקוני מושבתים, סודות עבודה וטיפים מקצועיים מיוחדים
• התנהגות מול לקוחות פרטיים, הקמת מעבדה עצמאית
• שיווק ועבודה בתחום חברות הסלולר והמעבדות הפרטיות

למידע נוסף על הקורס לחצו כאן